dijous, 17 de maig del 2012

Escola 2012


Com hauria de ser l’escola dels nostres dies per a donar resposta a les necessitats emocionals dels infants. Tinguis en compte:

1) Filosofia que la sustenta/origen/punt de partida.
2) Objectius.
3) Models i motivacions.



HISTÒRIA DE L’EDUCACIÓ INFANTIL: MODELS D’EDUCACIÓ INFANTIL


GUARDERIA
ASILO
ESCOLA INFANTIL
CASA DEL NEN/A
ESCOLA
2012
ORIGEN
Necessitats econòmiques:
-De la industria
-De les famílies
(treball de la dona)
Descobriment del valor educatiu
(Psicopedagogia).
Centrada en les necessitats de l’infant.
Centrada en les necessitats dels infants i de la societat
OBJECTIUS
Guardar
Tenir cura
Entretenir
Compensar
Optimitzar
Preparar
Protecció
Salut
Seguretat emocional
Jugar/gaudir
Explorar/conèixer
Formar persones cíviques Millorar la societat
MODELS / MOTIVACIONS
Aparcament
Manca de temps
Sentiment de culpa
Model adult de rendiment
Preocupació pel futur
Model infantil de benestar
Centrada en el present
Benestar i futur

  
L’escola del 2012 hauria de tenir un origen orientat en les necessitats dels infants, i de la societat. Com ha passat fins ara. L’escola depèn en gran mesura del moment social en el qual es trobi població. Ara per ara, en un moment de crisi mundial provocada per l’egoisme d’uns pocs i per la incapacitat per mantenir els peus sobre la terra de la gran majoria, vivim a un estat on cada dia es retallen més drets. Per tant, aquest estat on la majoria de la població no ha pogut o no ha sabut posar fre a la pròpia autodestrucció és una societat malalta, egoista, egocèntrica, que necessita madurar, les persones hem de créixer cívicament. Els fets i les notícies ens demostren que no podem continuar per aquest camí; una societat on la gran majoria està molt apagada, desmotivada i amb una actitud de total passivitat. La resta, uns pocs, segueixen igual, traient profit d’aquesta majoria indiferent.


  Els objectius de l’escola del 2012 han d’apostar per formar ciutadans actius, implicats en la millora de la societat; on els conflictes es resolen de forma pacífica, on s’inculquen, i els infants interioritzen realment, valors positius com la tolerància, el respecte, valor, l’esforç...Valors que enforteixen a les persones i per extensió al conjunt de la societat. Hem d’apostar per retornar a la cultura al seu lloc, a reconèixer la seva importància, i no a ser presa com un objecte sense valor.
  A nivell d’infantil, els objectius de l’escola han de seguir pel bon camí que està traçant: donar afectivitat als infants, seguretat física i emocional, proveir d’un lloc on relacionar-se de forma pacífica, on poden aprendre/explorar/descobrir individual i col·lectivament, on poden aprendre a (re)conèixer-se i poden expressar allò que senten, on són acceptats i respectats. Un lloc on puguin créixer harmoniosa i cívicament.


  Un altra vegada, el model i motivació depèn de la salut i estadi en el que es trobi la societat. A maig de 2012  aquest estat és molt delicat. Per una banda mai s’ha de deixar de banda el benestar infantil, el desenvolupament emocional i l’orientació cap a una ciutadania cívica involucrada i preocupada ells un dels altres. Per altra banda, vivim en una societat on les noves tecnologies fomenten la necessitat de desenvolupar multicapacitats o multihabilitats per poder tenir opció d’accedir a un lloc de feina, un dels fins importants de l’educació i la formació als centres escolars.
Si volem una ciutadania preocupada pel seu estat i habitants, activa i que vol millorar, no podem deixar el futur en l’aire, no ens podem oblidar d’ell. L’escola del 2012 ha de preparar i formar persones pel futur.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada