Com hauria de ser l’escola dels nostres dies per a donar
resposta a les necessitats emocionals dels infants. Tinguis en compte:
1) Filosofia que la sustenta/origen/punt de partida.
2) Objectius.
3) Models i motivacions.
HISTÒRIA DE L’EDUCACIÓ INFANTIL: MODELS
D’EDUCACIÓ INFANTIL
|
||||
|
GUARDERIA
ASILO
|
ESCOLA
INFANTIL
|
CASA DEL
NEN/A
|
ESCOLA
2012
|
ORIGEN
|
Necessitats econòmiques:
-De la industria
-De les famílies
(treball de la dona)
|
Descobriment del valor
educatiu
(Psicopedagogia).
|
Centrada en les
necessitats de l’infant.
|
Centrada en les necessitats dels infants i de la societat
|
OBJECTIUS
|
Guardar
Tenir cura
Entretenir
|
Compensar
Optimitzar
Preparar
|
Protecció
Salut
Seguretat emocional
Jugar/gaudir
Explorar/conèixer
|
Formar persones cíviques
Millorar la societat
|
MODELS / MOTIVACIONS
|
Aparcament
Manca de temps
Sentiment de culpa
|
Model adult de rendiment
Preocupació pel futur
|
Model infantil de benestar
Centrada en el present
|
Benestar i futur
|
L’escola del 2012 hauria de tenir un origen orientat en les
necessitats dels infants, i de la societat. Com ha passat fins ara. L’escola depèn
en gran mesura del moment social en el qual es trobi població. Ara per ara, en
un moment de crisi mundial provocada per l’egoisme d’uns pocs i per la
incapacitat per mantenir els peus sobre la terra de la gran majoria, vivim a un
estat on cada dia es retallen més drets. Per tant, aquest estat on la majoria
de la població no ha pogut o no ha sabut posar fre a la pròpia autodestrucció
és una societat malalta, egoista, egocèntrica, que necessita madurar, les
persones hem de créixer cívicament. Els fets i les notícies ens demostren que
no podem continuar per aquest camí; una societat on la gran majoria està molt apagada,
desmotivada i amb una actitud de total passivitat. La resta, uns pocs,
segueixen igual, traient profit d’aquesta majoria indiferent.
Els objectius de l’escola del 2012
han d’apostar per formar ciutadans actius, implicats en la millora de la
societat; on els conflictes es resolen de forma pacífica, on s’inculquen, i els
infants interioritzen realment, valors positius com la tolerància, el respecte,
valor, l’esforç...Valors que enforteixen a les persones i per extensió al conjunt
de la societat. Hem d’apostar per retornar a la cultura al seu lloc, a reconèixer
la seva importància, i no a ser presa com un objecte sense valor.
A nivell d’infantil, els objectius de l’escola
han de seguir pel bon camí que està traçant: donar afectivitat als infants, seguretat
física i emocional, proveir d’un lloc on relacionar-se de forma pacífica, on
poden aprendre/explorar/descobrir individual i col·lectivament, on poden
aprendre a (re)conèixer-se i poden expressar allò que senten, on són acceptats
i respectats. Un lloc on puguin créixer harmoniosa i cívicament.
Un altra vegada, el model i motivació depèn
de la salut i estadi en el que es trobi la societat. A maig de 2012 aquest estat és molt delicat. Per una banda
mai s’ha de deixar de banda el benestar infantil, el desenvolupament emocional
i l’orientació cap a una ciutadania cívica involucrada i preocupada ells un
dels altres. Per altra banda, vivim en una societat on les noves tecnologies
fomenten la necessitat de desenvolupar multicapacitats o multihabilitats per
poder tenir opció d’accedir a un lloc de feina, un dels fins importants de l’educació
i la formació als centres escolars.
Si volem una ciutadania
preocupada pel seu estat i habitants, activa i que vol millorar, no podem
deixar el futur en l’aire, no ens podem oblidar d’ell. L’escola del 2012 ha de
preparar i formar persones pel futur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada